.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آغاز عمليات اجرايي پروژه انتقال آب چالوس

با حضور استاندار مازندران و جمعي از مسئولان استاني عمليات اجرايي قطعه دوم پروژه انتقال آب چالوس آغاز شد.

به گزارش شمال نيوز  به نقل از فارس، مدير عامل آب منطقه‌اي مازندران در مراسم آغاز به‌ كار عمليات اجرايي قطعه دوم پروژه انتقال آب چالوس گفت: طرح بهره‌برداري بهينه از منابع آب بهنگام رودخانه چالوس يكي از شش طرح ملي و بزرگ امور آب منطقه‌اي در مازندران است، از منطقه چالوس تا دشت هراز ادامه خواهد داشت.
وي درباره اين طرح افزود: رودخانه چالوس يكي از رودخانه‌هاي مهم و پرآب استان مازندران است كه به علت دارا بودن رژيم يخچالي داراي جريان‌هاي دائم و بهنگام قابل توجهي است.
مدير عامل آب منطقه‌اي مازندران ادامه داد: متوسط جريان سالانه اين رودخانه حدود 457 ميليون متر مكعب است كه بخش عمده آن در فصول بهار و تابستان به دريا مي‌ريزد.
واحد خاطرنشان كرد: مطالعات طرح از سال 1366 با هدف بهره‌برداري بهينه از منابع آب رودخانه چالوس براي توسعه دشت‌هاي ساحلي شرق مازندران و همچنين تامين آب شرب شهرهاي چالوس و نوشهر آغاز شد و تاكنون قسمت‌هايي از طرح شامل سد انحرافي، كانال ارتباطي، تونل انتقال و قطعه اول كانال انتقال چالوس اجرا شده و در حال حاضر آماده بهره‌برداري است.
وي اظهار داشت: كانال انتقال آب چالوس از سد انحرافي چالوس آغاز و تا دشت هراز به طول 107 كيلومتر ادامه مي‌يابد.
واحد با اشاره به اينكه ظرفيت كانال در ابتدا 21 متر مكعب در ثانيه است، تصريح كرد: اين كانال در مسير خود آب مازاد رودخانه‌هاي خيرود، كجور و گلندرود را كه به ترتيب داراي متوسط جريان سالانه‌اي به ميزان 65، 40 و 55 ميليون مترمكعب است را نيز دريافت كرده و پس از تامين نيازهاي آبي كشاورزي حاشيه ساحلي درياي خزر از چالوس تا آلش رود و شهرهاي نوشهر و چالوس و ساير شهرهاي واقع در مسير به سمت دشت هراز ادامه خواهد يافت.
مدير عامل آب منطقه‌اي مازندران هدف از اجراي اين طرح را تامين 53 ميليون متر مكعب آب شرب براي شهرهاي چالوس و نوشهر و ساير شهرها و شهرك‌هاي مسير كانال از چالوس تا آلش رود از طريق تامين حق‌آبه‌هاي چشمه‌هاي موجود از كانال و آزادسازي آنها براي تامين آب شرب شهرها و شهرك‌ها، تامين 14 ميليون متر مكعب آب براي توسعه و رفع كمبود 2 هزار و 200 هكتار شاليزارها در دشت‌هاي ساحلي، تامين 10 ميليون متر مكعب آب براي آبياري تكميلي 2 هزار و 830 هكتار باغ‌ها و مركبات در دشت‌هاي ساحلي، بهبود سيستم آبگيري 25 هزار و 200 هكتار اراضي كشاورزي موجود در دشت ساحلي با عبور كانال و احداث آبگيرهاي متعدد در مسير و تامين 108 ميليون متر مكعب آب براي نيازهاي زيست محيطي رودخانه‌ها در طول مسير كانال از طريق جايگزيني آب كانال انتقال براي اراضي دشت ساحلي اعلام كرد و اظهار داشت: قابليت انتقال 392 ميليون متر مكعب آب مازاد موجود در محدوده طرح به دشت هراز كه از اين ميزان حدود 207 ميليون متر مكعب در ماه‌هاي فروردين تا مرداد و 185 ميليون متر مكعب با تلفيق منابع آب سطحي تنظيم شده رودخانه هراز و آب‌هاي زيرزميني براي آبياري شاليزارها و تغذيه آب‌بندان‌هاي پايين دست كانال انتقال چالوس در دشت هراز به منظور انتقال آب‌هاي مازاد به شرق مازندران نيز از ديگر هدف اجراي اين طرح است.
وي اين طرح را در شش قطعه و با برآورد اعتبار 250 ميلياردتومان ذكر كرد و گفت: اين پروژه در مدت پنج سال به بهره برداري كامل خواهد رسيد.
وي يادآور شد: در طول اجراي يك قطعه قطعات بعدي نيز به فواصل معين آغاز به ‌كار مي‌كنند.
واحد مشكلات تملك اراضي را از مشكلات پيش روي اجراي اين طرح ياد كرد و ابراز اميدواري كرد؛ با آشنايي مردم و كمك رسانه‌ها اهميت اين پروژه براي مردم روشن شود و دراين خصوص بتوانيم با فراغ بال به اجراي پروژه بپردازيم.
پيمانكار اين پروژه نيز گفت: قرار‌داد قطعه دوم اين طرح بر عهده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا سپاه پاسداران و موسسه ابنيه‌سازان است كه در سال گذشته منعقد شد و براي تكميل تجهيزات تا پايان خرداد ماه زمان دارد.
سيد‌امير‌عباس هاشمي افزود: اين قطعه 23 كيلومتر است و 5 هزار و 707 متر كانال مستطيلي روباز، 13 هزار و 703 متر كانال جعبه‌اي تك مجرايي، 642 متر كانال جعبه‌اي دو مجرايي و هزار و 609 كانال ذوزنقه‌اي از مشخصات مقاطع آن است.
وي با اشاره به اينكه 108 سازه در اين قطعه وجود دارد، گفت: دوسيفون معكوس، دو سرريز جانبي و هرزآبرو، شش پل، 10 آبگير، 21 ترازيشن، 25 روگذر و 42 كراس كالورت اين سازه‌ها را شامل مي‌شوند.
مسئول اجراي اين پروژه خاطرنشان كرد: حجم بالايي از خاكبرداري، خاكريزي، پي و كانال كني، آرماتوربندي، قالب بندي، بتن‌ريزي، عمليات سنگي و اجراي حفاري شمع در اين قطعه اجرايي مي‌شود.
براي قطعه دوم اين طرح 63 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است كه در سال اول 20 ميليارد آن پرداخت شده است و اين قطعه چهار ساله آماده بهره‌برداري است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 18 مهر 1392
خوب بود.ممنونم واقعا...خیلی ب درد تحقیق جغرافیا برای مدرسم خورد....با تشکر از این سایت و خبر های خوبتون...
نا شناس 18 مهر 1392
ممنونم ازتون فقط اگ میشه یکم از منابع آب در مازندران و در شهرستان چالوس با تصویر بزارین....با تشکر....استفاده کردم خیلی....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.13 seconds.